Explorem amb tubs

En el marc del projecte Ments curioses Recerca 0-18 , l’equip de l’escola bressol TRIS-TRAS, que pertany a l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, hem pres part del curs La recerca a l'educació infantil. Descobrir l'entorn, a càrrec de Montse Benlloch, investigadora i professora de la Universitat Jaume Balmes, i Olga Schaaff, mestra d'educació infantil. 

La concepció del treball es basa en experimentar i investigar sobre la canalització, el desplaçament, la direccionalitat dels objectes en tubs (transparents-opacs,rígids-flexibles, llargs-curts) i amb materials addicionals (cordes, pilotes, taps…). 

És un treball progressiu de tota l’escola, on cada classe, segons l’edat dels infants adequa el joc, l’espai i els materials.

Materials

1. Tubs de diferents materials i formes
           
- transparents / opacs
           
- flexibles / rígids
           
- curts / llargs
           
- amples / estrets
           
- metàl·lics, plàstic, metacrilat, cartró,... 

2. Contenidors
           
- transparents / opacs
           
- de diferents formes i mides
           
- de cartró, vímet, metall, fusta, ...

3. Objectes addicionals

 Cordes, suros, taps, pilotes, plomes, pedres, ninos, papers de seda, cotxes, cadenes, agulles d’estendre, pots de rodets de fotos, etc.

Disposició

Els tubs han estat presentats en diferents disposicions, en un ordre determinat:
           
- Les primeres sessions vam deixar el material lliurement sobre l’estora.
           
- Posteriorment vam crear diversos espais a la classe ficant els tubs en diferents posicions i direccionalitats.
           
- Finalment es van crear racons.

Primer any

Les primeres utilitzacions de material no són combinatòries, sinó d’investigació de cada infant: xumar, mirar, tocar, sacsejar, llençar, picar, …

Posteriorment desenvolupen un control dels moviments, del to, la permanència de l’objecte, i comencen les primeres experiències de comprensió del desplaçament.

La presència de l’adult al costat del joc afavoreix l’interès, i l’acompanya en les descobertes.

Segon any

Les accions realitzades per l’infant passen a ser combinatòries, treure i posar, omplir i buidar, apilar, classificar, seriar, etc.

Des del punt de vista evolutiu de l’infant, començar a caminar provoca passar del joc horitzontal al vertical. El fet d’implicar el moviment, el joc i l’espai, provoca a l’infant un punt de referència i l’estimula en el procés d’aprenentatge.

L’infant comença a verbalitzar els resultats, les sensacions  mitjançant el llenguatge (sons, sorolls, crits, paraules)     

                              

Tercer any

En el grup dels més grans es poden plantejar experimentacions que impliquen no només uns desplaçaments amb entrades i sortides, sinó altres complicacions de canvi de direcció.  

Els infants van solucionant altres problemes:
     Combinació adequada de les mides.
     Solució de l’objecte obturat (“Que ha passat que no surt?”, “On és?”). 

En aquesta edat s’associen altres conceptes com la velocitat lligada a la fricció i l’acceleració (Exemple: Pedres / Plomes).

Apreciacions

1. A nivell d'infants
En el grup dels petits es destaca que primer es fa una combinació amb el propi cos i posteriorment amb altres objectes.
Sorgeixen reflexions: és adequat en aquesta edat posar dificultats amb el material ? 
Ressaltem que en el grup dels mitjans és un material que fa que es treballi molt les relacions entre infants, ja que fan que uns es fixin amb el que fan els altres: s’ajuden, s’observen, veuen solucions i comparteixen. Cal destacar que aquest material torna a tenir sentit, ja que la fase de la PANERA DELS TRESORS i el JOC HEURÍSTIC han quedat superats per l’inici del joc simbòlic, i el fet de treballar amb aquest material permet la repesca i el cercar noves possibilitats.
 

2. A  nivell de material: 
Un dels materials que ha sorprès més i ha tingut més èxit són els tubs de tres sortides (T) i també els flexibles. Tots dos són opacs i a la vegada van tardar més a ser descoberts per la seva dificultat, però un cop coneguts han tingut un grau d’acceptació molt alt.  
Un altre element que els atrau molt és el tub enganxat a la paret, que depenent de la seva disposició dóna diferents possibilitats d’ús.
Les cordes són especialment atractives perquè els seus moviments són totalment inesperats.

En general, l’interès del joc s’incrementa amb l’èxit i les accions i les comprovacions són cada cop més complexes. Aquest treball dóna per a noves possibilitats i preguntes d’experimentació i investigació.   

E.B.M. Tris-Tras   
Barcelona   

Tornar