Bones pràctiques de gramàtica. Jornada "Nous temps, nova gramàtica"

El passat 11 de novembre el CESIRE-Àmbit lingüístic va presentar, a la jornada Nous temps, nova gramàtica, quatre bones pràctiques relacionades amb la llengua, la literatura i la gramàtica.

Les bones pràctiques presentades van ser: El nom i els seus complements Ens inventem una llengua! Una WQ per fer investigació gramatical, Reflexions sobre els canvis a la 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans  i Formació de tutors de treball de recerca de batxillerat.

El nom i els seus complements de la mestra de l'escola Miquel Martí i Pol (Sabadell) i professora associada de la UAB al Departament de Didàctica de la Llengua i la literatura, Marta Giralt Ruíz, és una proposta adreçada a alumnat de 6è de primària, 1r o 2n d'ESO. La construcció d’un relat autobiogràfic ens proporciona el  marc d’escriptura comunicativa dins el qual treballarem la noció de complementació nominal com un instrument potent per a la modalització del text.

Ens inventem una llengua! Una WQ per fer investigació gramatical del professor Àlex Gimeno, professor de l'IEA Oriol Martorell (Barcelona) està adreçada a alumnat de 4t d'ESO. Experiència d'aula per treballar la reflexió gramatical en el marc d'un projecte d'investigació sobre les característiques gramaticals d'una llengua (estructura, components, etc.) i la creació d'una llengua artificial.

Reflexions sobre els canvis a la 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans presentada per Àlvaro De Pedro i Aaron Abelló, professors de llengua i literatura de l'Escola Garbí-Pere Vergés, és una proposta adreçada a alumnat de 1r de batxillerat. Llegir l’article de l’Albert Pla,  Les 10 coses que passaran a ser correctes a partir d’ara, al diari ARA es converteix en el motiu per reflexionar sobre els canvis, indagar, redactar una regla de la nova normativa i parlar sobre gramàtica.

Formació de tutors de treball de recerca de batxillerat de Núria Alturo i Munné, professora de la UB en el màster de formació per al professorat, és una proposta adreçada als tutors del treball de recerca. L’experiència vol donar a conèixer, materials i eines de recerca científica aplicades al Treball de recerca de Batxillerat, a més d’oferir exemples de treballs concrets de llengua i de literatura. Es treballa tant el procés de recerca  científica com la comunicació de la recerca.