CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

RSS

feed-image RSS
Llull i les matemàtiques (I): Un problema d’eleccions

És sempre el candidat més votat el més ben valorat? Si ens regim per “majories simples” farem sempre la millor elecció? Ramon Llull es va plantejar aquestes qüestions i va proposar un mètode d’elecció per preferències que juga amb la combinatòria. Pot ser el punt de partida d’una bona activitat d’aula.

AddThis Social Bookmark Button
 
Exposició: “La màquina de pensar. Llull i l’Ars combinatoria”

En el marc de l’Any Llull i fins a l’11 de desembre de 2016 podem visitar al CCCB l’exposició La màquina de pensar. Llull i l’"Ars combinatòria” on podem explorar l’impacte del filòsof Ramon Llull (1232-1316) en les arts, la literatura, la ciència i la tecnologia. No cal recordar l’interés de Llull en les matemàtiques i, per posar un exemple, la seva creença d’haver aconseguit la quadratura del cercle. Al voltant de l’exposició hi ha tot un seguit d’activitats (debats, tallers, espai familiar...) que poden ser del vostre interès i que podreu descobrir si continueu llegint.

AddThis Social Bookmark Button
 
Acte inaugural curs FME 2016-2017

La FME dedica el curs 2016-2017 al matemàtic i bioestadístic britàncis Karl Pearson (1857-1936). Enguany, la lliço inaugural serà impartida per  Dr. Carles M. Cuadras, Professor Distingit de la UB, catedràtic del Departament d'Estadística de la Facultat de Biologia de la UB i porta per títol Karl Pearson, fundador de l’estadística moderna.

  • Dia i hora: dimecres, 28 de setembre de 2016, a les 12:30
  • Lloc: Sala d'actes de la FME (Pau Gargallo 5, Barcelona) mapa
AddThis Social Bookmark Button
 
Calendari matemàtic 2016-17 (Societat d'Educació Matemàtica Al-Khwarizmi)

Un any més la Societat d'Educació Matemàtica Al-Khwarizmi del País Valencià ens ofereix el seu calendari amb una proposta matemàtica per a cada dia de l'any i que podem descarregar, des del seu web, mes a mes o de forma completa en pdf.

AddThis Social Bookmark Button
 
Bojos per les matemàtiques

Bojos per les matemàtiques és un curs d'un any de durada dirigit als estudiants del primer any de batxillerat de la modalitat de Ciències i Tecnologia amb especial interès i talent per les matemàtiques.L’objectiu bàsic d’aquest projecte és fomentar la vocació científica d’aquests joves i en especial el seu entusiasme per les matemàtiques. El curs consta de 21 sessions, en dissabtes al matí (10:00-14:00), del 14 de gener al 18 de novembre de l’any natural 2017. El curs està coorganitzat per la Fundació Catalunya La Pedrera, la FEEMCAT i la SCM. Les inscripcions es poden realitzar entre el 12 de setembre i el 23 d'octubre de 2016.

 

AddThis Social Bookmark Button
 
El MMACA a Catalunya Ràdio

Entrevista a Guido Ramellini i Pura Fornals del MMACA al programa Estat de Gràcia de Catalunya Ràdio (12/9/2017)

AddThis Social Bookmark Button
 
En busca del cero
  • Autor: Amir Aczel
  • Editorial: Biblioteca Buridan (ISBN 9788416288908)

La invenció dels nombres és possiblement una de les conquestes més importants de la ment humana; pràcticament tot a les nostres vides és digital, numèric, quantificat. Malgrat això, l'origen dels numerals que utilitzem i dels quals depenen les nostres vides ha estat durant segles envoltat en el misteri. "A la recerca del zero" rindaga en les fonts dels nostres números.

AddThis Social Bookmark Button
 
IX Jornades de l’Associació Catalana de GeoGebra

Els propers 17 i 18 de febrer de 2017 tindrà lloc la IX Jornada de l’Associació Catalana de GeoGebra. Aquesta jornada està organitzada per l’Associació Catalana de GeoGebra i en ella es vol fer una reflexió sobre les possibilitats que té el programa GeoGebra com a instrument per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques.

  • Lloc: Universitat Pompeu Fabra. Campus de la Ciutadella. Barcelona. (mapa)
  • Inscripcions: del 12 de desembre de 2016 al 10 de febrer de 2017
  • Presentació de treballs: tallers (fins el 2/12/16), comunicacions (fins el 21/1/17)
 
AddThis Social Bookmark Button
 
Conclusions del C2EM

Un dels propòsits del C2EM ha estat elaborar un document de conclusions que proposi al conjunt de la comunitat educativa unes línies d’orientació cap a la millora de l’educació matemàtica i que, per tal de garantir el seu consens, l’elaboració d’aquest document hagi estat el màxim d’oberta possible. Les aportacions s’han fet en dos torns de debat sobre cadascun dels cinc nuclis temàtics, sent el segon torn un dels actes centrals per garantir que tothom pogués assistir-hi a un d’ells. També s’han recollit idees sorgides de comunicacions i tallers. Un cop redactades han estat llegides a l’acte de cloenda del congrés. Un document que us convidem a llegir i que ens planteja nous reptes de futur.

AddThis Social Bookmark Button
 
Reserves de visites escolars al MMACA (Curs 2016-17)

Ja es poden fer les reserves per a visites escolars al MMACA (Museu de Matemàtiques de Catalunya) de cara al curs 2016-2017. Hi ha tres franges horàries:  9.30h, 11.00h i 12.30h. Enguany podreu triar activitats (visita, tallers, gimcanes, cúpules de Leonardo...) des de 1r de primària fins al final de la secundària. 


AddThis Social Bookmark Button
 
Reportatge del Congrés Català d'Educació Matemàtica (C2EM) 2016

Reportatge elaborat per UBtv sobre el Congrés Català d'Educació Matemàtica (C2EM) celebrat els dies 11, 12 i 13 de juliol de 2016 a l'edifici històric de la Universitat de Barcelona.

 

 

AddThis Social Bookmark Button
 
Curs: "Matemàtiques més enllà de la pissarra"

Curs de l'Escola de Tardor-Hivern de Rosa Sensat. "Les matemàtiques escolars no viuen tan sols a la pissarra, en els llibres de text o en els quaderns d’exercicis. També viuen en tot el que ens envolta i es poden fer descobrir als infants i joves des de l’experiència. Les quatre sessions d’aquest tastet tindran un component molt pràctic i es proposaran presentar recursos de tipus experimental que puguin ser útils per a l’educació matemàtica en diversos nivells. Cadascuna de les sessions, que tindran certa independència entre elles, se centrarà en un bloc temàtic." Curs s'ha obert amb dos tipus d'inscripció: una de global i una altra per sessions ("Tastets")

  • Dies: 8/10/16 "Tastet de nombres"; 15/10/16 "Tastet de canvis, relacions i mesura"; 22/10/16 "Tastet d'espai i forma", 29/10/16 "Tastet d'estadística i atzar"
  • Lloc: Edifici de Rosa Sensat (Avda. Drassanes 3, Barcelona)
  • Més informació i inscripció

AddThis Social Bookmark Button
 
Curs: "Recursos i estratègies didàctiques per treballar la resolució de problemes a l’aula de matemàtiques"

Curs de 9 hores, ampliable a 15, coorganitzat per l'ICE de la UPC i ABEAM adreçat a professorat de secundària on es presentaran propostes concretes per a l’aula de matemàtiques perquè, a partir de la resolució de problemes, el professorat pugui treballar diferents continguts curriculars de manera competencial a l’aula de matemàtiques. A més, es mostraran produccions dels alumnes per exemplificar els diferents nivells competencials que es poden assolir en la resolució de les tasques proposades.

  • Dies: 19 d'octubre, 2 i 9 de novembre de 17.00 a 20.00
  • Lloc: Facultat de Matemàtiques i estadística de la UPC. C. Pau Gargallo, 5 08028 Barcelona Aula S05
  • Més informació i inscripció


AddThis Social Bookmark Button
 
XIII Jornada d'Ensenyament de les Matemàtiques

La jornada, organitzada conjuntament per FEEMCAT, SCM, SBM-XEIX i SEM-AL-KHWARIZMI, enguany té com a tema central Matemàtiques per entendre el món.

"Al mon hi ha comportaments espectaculars que són més fàcils d'entendre mitjançant l'ús de models matemàtics. Les matemàtiques estan presents, en major o en menor mesura, en tot el que ens envolta i ens proporcionen una eina imprescindible per fer-nos una imatge racional del món. El domini de la competència matemàtica ha de capacitar l'alumnat per comprendre situacions de l’entorn que es poden interpretar matemàticament; els ha de permetre, d’una banda, esdevenir crítics amb les dades que se’ls presenten i, de l’altra, adoptar un rol actiu per fer-hi també les seves pròpies aportacions. Així, doncs, el nostre alumnat no ha d’aprendre matemàtiques per saber calcular, ha d’aprendre matemàtiques per entendre el món en el qual viu. No es tracta, doncs, de saber calcular l’àrea d’un trapezi, es tracta d'entendre com és l’extensió de la superfície cremada d’un bosc, per exemple, i poder comparar-la amb la superfície del pati de l’escola."

 
 
AddThis Social Bookmark Button
 
Curs ICE Universitat de Girona

Aplicant GeoGebra a Secundària. Curs semipresencial de 30 hores que es realitzará entre el 13 d'octubre i el 24 de novembre. Inscripció oberta fins el 9 d'octubre.

AddThis Social Bookmark Button
 
Cursos de l'ICE de la UAB

En l'oferta formativa de l'ICE de la UAB trobem dos cursos que poden ser del vostre interès: un de presencialsobre ensenyament de les matemàtiques a l'educació primària i un altre  virtual per aprendre a programar en Scratch adreçat a primària i secundària.

AddThis Social Bookmark Button
 
Curs Estadística 3E

A l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach (ICE)  de la Universitat de Girona  s'ha organitzat un curs de formacio en Estadística per a professors de Secundària, "Eines per a l'Ensenyament de l'Estadistica a Secundaria (3E)".  Aquest curs, completament telemàtic,  l'han desenvolupat i el presenten:  Carles Barceló, Pepus Daunis i Glòria Mateu. El curs consta d'11 unitats on podem trobar-hi des dels conceptes més bàsics d'estadística fins a la metodologia de la recollida de dades o l'elaboració d'enquestes. Actualment es pot entrar al moodle del curs com avisitant i accedir lliurament a tots els materials.

Segurament una virtut d'aquest treball és que presenta els continguts estadístics a partir d'exemples concrets, veure l'aplicació del que s'està explicant facilita molt la comprensió dels continguts. Així ens mostraran què és l'Index de percepció de la corrupció, veurem quina informació podem obtenir del salari dels jugadors de la NFL, reflexionarem estadisticament sobre el consum de tabac. I tot amb dades reals, obtingudes d'estudis o d'institucions que les han recollit, com l'espai GAPMINDER. A banda del curs, que ja ha tancat la inscripció, els autors han penjat els 11 vídeos que utilitzen com a material de treball a youtube, de manera que aquell que vulgui refrescar l'Estadística que va aprendre fa un cert temps  podrà fer-ho. En la següent taula podeu veure les unitats, una breu descripcio i l'enllaç a youtube on podreu localitzar el vídeo.

AddThis Social Bookmark Button
 
<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

Pàgina 1 de 13