Web Aprenestadística per a primària

Web interactiva, elaborada per l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), amb propostes didàctiques per aplicar directament a les aules de primària.

“Arribarà un dia en què el pensament estadístic serà tan necessari per exercir la ciutadania amb eficiència com la capacitat de llegir i d’escriure” H. G. Wells

L’Institut d’Estadística de Catalunya pretén impulsar la difusió de la cultura estadística en l’àmbit de l’ensenyament primari, entre mestres i joves estudiants. Per aquest motiu ha desenvolupat aquest web, que ofereix recursos educatius curriculars per fer l’estadística més accessible i interessant per als estudiants.

• Què s’hi pot trobar?
El primer apartat, Què és l’estadística?, ofereix una animació amb algunes idees bàsiques sobre l’estadística avui en dia i les seves aplicacions en la vida real.

A l'apartat Com és una enquesta una altra animació ens explica com contestar una enquesta, els tipus de preguntes...

A continuació hi trobem 17 activitats ( 2 per al CI, 6 per al CM i 9 per al CS). Les dades que s'utilitzen poden tenir dues fonts: les que estan recollides en el Cens a l'Escola i les pròpies de l'IDESCAT que, pel fet d'agafar-se automàticament de les seves bases de dades, sempre estan actualitzades. Cada activitat inclou una breu proposta didàctica on s’indica el plantejament, l'àmbit, l’objectiu, els conceptes estadístics, la competència bàsica, el nivell i el temps orientatiu per poder-la realitzar.

En l’apartat Glossari es troben classificats els termes necessaris per entendre les activitats. Inclou un ampli conjunt d’animacions, accessibles tant des del glossari com des de les activitats, que expliquen els conceptes estadístics de manera gràfica i entenedora.
  • Què és el Cens a l'Escola?

El Cens a l'Escola està format pel conjunt de dades aportades pel centres escolars participants en el projecte. Per participar només cal fer un procés d'inscripció que està explicat al propi web. Un cop inscrits cada alumne/a de cicle mitjà i superior en primer lloc ha d'emplenar un formulari on es demanen diferents dades (data i lloc de naixement, mides corporals, color d'ulls i cabell...). Aquestes dades seran les que es faran servir a les activitats. En un futur està previst poder treballar amb el conjunt de dades de tots els centres participants.

• A qui va dirigit aquest recurs?
Les activitats desenvolupades van dirigides a l'alumnat de primària i als i les mestres, per tal que serveixi de material complementari als exercicis proposats a l’escola. Estan pensades per fer-les a classe amb totoritzades pel mestre/a.
  • Com es pot utilitzar?
L’accés al web educatiu és lliure i gratuït. Hi ha dues maneres d’accedir-hi: com a usuari convidat o com a usuari registrat. En el segon cas cal inscriure's prèviament. És recomanable registrar-se, perquè així la feina quedarà guardada per a properes sessions. Si es treballa com a usuari convidat, el treball que es faci es mantindrà només durant la sessió, però no quedarà guardat. El registre, tal com hem dit, també dóna accés a les dades recollides al Cens a l'Escola.