CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

CESIRE - CREAMAT
Articles i xerrades del PuntMat

Des de fa un temps al blog del PuntMat (@PuntMat) trobem una secció fixa on estan recopilats tots els articles i vídeos de xerrades que David Barba (@DavidBarba2) i Cecília Calvo (@CcBcnMvd) han anat fent, amb una atenció especial, encara que toquen altres temes, als aspectes relatius al càlcul a primària. Cal destacar la sèrie d'articles alliberats de la revista Suma de la secció fixa "Ell@s tienen la palabra"

AddThis Social Bookmark Button
 
D’un problema de recreació a explorar i investigar (Proposta 14 - Octubre 2015)

En aquesta proposta veurem com un senzill problema de recreació matemàtica es pot anar estirant cap a “nous territoris” propiciant tot de descobertes noves. El problema, que es pot proposar des del cicle mitjà de primària, és el següent:

Tenim els nombres de l’1 al 9. Triem quatre d’aquests nombres, sense repetir-ne cap, i els col·loquem a una graella de 2x2. Horitzontalment fan dos nombres de dues xifres i verticalment dos més. Després sumem els quatre nombres obtinguts i mirem la suma. En aquest exemple amb els nombres 1, 4, 7 i 8 veiem que la suma obtinguda, amb els nombres de dues xifres, és 184.

El repte inicial és situar quatre nombres i obtenir de suma el 100.

AddThis Social Bookmark Button
 
Què és "Matemàtiques a la llengua"?

Que les matemàtiques estan presents al nostre entorn es fa evident de moltes formes. Una de les que mostra clarament aquesta presència és la incorporació de termes, idees i conceptes matemàtiques en frases fetes, dites o altres expressions lingüístiques d’ús diari.

Us convidem a fer un recull col·laboratiu d’aquestes expressions amb el vostre alumnat. Per fer-lo, periòdicament us proposarem un tema, relacionat amb els nombres, la geometria, la mesura...  que centralitzarà frases que s’hi relacionin.

Mirem com fer-ho?

Podeu proposar la “cacera” d’expressions a l’aula, potser involucrant a les famílies de l’alumnat. Aquesta cerca la podeu fer en català o en qualsevol de les llengües que parli el vostre alumnat o les seves famílies.

Un cop les tingueu descobertes podeu realitzar un petit treball amb elles:

  • si és en una llengua diferent del català, afegir una possible traducció
  • explicar el seu significat
  • proposar expressions equivalents
  • escriure una frase o un petit text que il·lustri un exemple on l’expressió tingui sentit
  • si us animeu, enviar-nos alguna fotografia pròpia, dibuix o acudit inspirat en l’expressió triada
  • ... i si voleu, aclarir-ho fent alguna referència a la idea matemàtica a la que es refereix o algun comentari lingüístic

Una fitxa d'exemple

En un tres i no res
Significa “en un moment”, en un període de temps molt curt
Exemple
Si agafes la bicicleta arribaràs en un tres i no res
  • El tres és un nombre que sovint indica una quantitat petita i el no-res podria ser el zero.
  • L’expressió juga amb la sonoritat de la rima.
  • De vegades també es diu “és un tres i no res” per dir que una persona o una cosa és poc important.

Veure el blog amb les propostes recollides

AddThis Social Bookmark Button
 
Propostes de geometria per a Educació Infantil a L’ARC

L’ARC està pensat per intercanviar recursos entre mestres. Isabel Sorigué ha aportat a l’ARC unes 40 propostes, 36 de les quals de geometria, algunes realitzades amb els seus companys d’escola i altres amb la col·laboració de Bernat Ancochea amb qui ha experimentat l’ús del programa GeoGebra amb nens i nenes de parvulari. Us proposem un tastet per convidar-vos a entrar-hi. Ja sabeu que si en voleu trobar més el cercador de l’ARC us ajudarà.

AddThis Social Bookmark Button
 
Orientacions per a la millora de la geometria (Secundària)

S’afirma que la matemàtica és la ciència de la quantitat i de l’espai. Així la geometria, com a estudi de l’espai, és una part fonamental de la matemàtica. Per tal de contribuir a millorar l’assoliment de les competències bàsiques en l’àmbit matemàtic i després d’analitzar els resultats de les proves d’avaluació d’ESO, que mostren una dificultat notable i persistent en el camp de la geometria, el Departament d’Ensenyament publica el document Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria a l’Educació Secundària Obligatòria.

AddThis Social Bookmark Button
 
<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

Pàgina 3 de 46