CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

CESIRE - CREAMAT
Què és "Matemàtiques a la llengua"?

Que les matemàtiques estan presents al nostre entorn es fa evident de moltes formes. Una de les que mostra clarament aquesta presència és la incorporació de termes, idees i conceptes matemàtiques en frases fetes, dites o altres expressions lingüístiques d’ús diari.

Us convidem a fer un recull col·laboratiu d’aquestes expressions amb el vostre alumnat. Per fer-lo, periòdicament us proposarem un tema, relacionat amb els nombres, la geometria, la mesura...  que centralitzarà frases que s’hi relacionin.

Mirem com fer-ho?

Podeu proposar la “cacera” d’expressions a l’aula, potser involucrant a les famílies de l’alumnat. Aquesta cerca la podeu fer en català o en qualsevol de les llengües que parli el vostre alumnat o les seves famílies.

Un cop les tingueu descobertes podeu realitzar un petit treball amb elles:

  • si és en una llengua diferent del català, afegir una possible traducció
  • explicar el seu significat
  • proposar expressions equivalents
  • escriure una frase o un petit text que il·lustri un exemple on l’expressió tingui sentit
  • si us animeu, enviar-nos alguna fotografia pròpia, dibuix o acudit inspirat en l’expressió triada
  • ... i si voleu, aclarir-ho fent alguna referència a la idea matemàtica a la que es refereix o algun comentari lingüístic

Una fitxa d'exemple

En un tres i no res
Significa “en un moment”, en un període de temps molt curt
Exemple
Si agafes la bicicleta arribaràs en un tres i no res
  • El tres és un nombre que sovint indica una quantitat petita i el no-res podria ser el zero.
  • L’expressió juga amb la sonoritat de la rima.
  • De vegades també es diu “és un tres i no res” per dir que una persona o una cosa és poc important.

Veure el blog amb les propostes recollides

AddThis Social Bookmark Button
 
Orientacions per a la millora de la geometria (Secundària)

S’afirma que la matemàtica és la ciència de la quantitat i de l’espai. Així la geometria, com a estudi de l’espai, és una part fonamental de la matemàtica. Per tal de contribuir a millorar l’assoliment de les competències bàsiques en l’àmbit matemàtic i després d’analitzar els resultats de les proves d’avaluació d’ESO, que mostren una dificultat notable i persistent en el camp de la geometria, el Departament d’Ensenyament publica el document Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria a l’Educació Secundària Obligatòria.

AddThis Social Bookmark Button
 
Story cubes

Story cubes” és un joc format per 9 cubs de 6 cares. En cada cara, els cubs hi tenen representada una acció diferent. El joc consisteix a llençar els 9 daus i, començant per la frase “Hi havia una vegada …”,  enllaçar les 9 accions que apareixen representades en les cares que han quedat cap amunt. Es pot començar pel símbol que vulgueu dels 9 possibles i es poden ordenar de la manera que es vulgui.

Hi ha tres variants del joc: clàssic, accions i viatges. Hem utilitzat per aquesta activitat el joc d'accions.

En la propaganda de la capsa podem llegir:

” 9 cubs, 54 imatges, 10000000+ combos. Infinites històries”.

 És certa aquesta propaganda? O n’hi ha moltes més? O menys? Feu un informe on valoreu la certessa o falsedat d'aquesta propaganda.

AddThis Social Bookmark Button
 
Qui és aquest individu?

"Al vestíbul de l'escola ha aparegut un individu molt estrany, a la paret, just al costat de consergeria. El conserge, Raul, no en sap res." Així comença una activitat de matemàtiques que van realitzar a l'Escola Mogent de La Roca del Vallès per commemorar els seus 10 anys.

Aquesta activitat s'adreça a Cicle Superior de Primària, però en el seu desenvolupament participa tota l'escola. Els continguts que desenvolupa són els del bloc d'Estadística i atzar  amb l'ús de recursos digitals. Val a dir que es va fer un treball conjunt d'aquest bloc de continguts a tota l'escola per tal de desenvolupar aquesta activitat i que tots els nens i nenes de l'escola poguessin entendre la tasca que s'estava desenvolupant. L'objectiu de l'activitat és la recerca de l'alumne tipus de l'escola a partir d'un qüestionari elaborat pels alumnes de cicle superior.

Els autors de l'experiència són: Marga Canet, Santi Garriga, Albert Pujadas, Sònia Usero.

AddThis Social Bookmark Button
 
Curs: Didàctica de les Matemàtiques des d'una perspectiva STEM

S'ha obert la inscripció al curs de formació de 30 hores Didàctica de les Matemàtiques des d'una perspectiva STEM dintre del pla STEM.cat. Aquesta formació s'oferirà a tots els serveis territorials durant el curs 2017-18. En una primera s'ofereixen cinc cursos a diferents territoris i en una segona fase als que faltin. Us enllacem els formularis d'inscripció dels cursos oberts en l'actualitat.

AddThis Social Bookmark Button
 
<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

Pàgina 5 de 50