Activitats d’aprenentatge i d’avaluació en la resolució de problemes

Connecta’t a la recerca és una iniciativa del CESIRE que es concreta en una sèrie de sessions de treball, independents entre sí, on es pretén posar en contacte investigadors i professionals de l’ensenyament per tal d’afavorir l’intercanvi d’idees i necessitats entre els dos col·lectius.

La segona d’aquestes sessions té com a títol: Activitats d’aprenentatge i d’avaluació en la resolució de problemes, a càrrec de Joana Villalonga i Jordi Deulofeu (UAB)

Dia i hora: 31 de maig de 2018 de 18:00 a 20:00 h

Lloc: CESIRE, Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona

Inscripció. Aquí

En aquesta sessió es presentarà una recerca, feta amb alumnat del final de la primària i principis de la secundària, en la que s’ha experimentat, a partir d’un conjunt seleccionat de problemes, la incorporació de rúbriques i, amb més èmfasi, bases d’orientació per a promoure una avaluació reguladora de la resolució de problemes en l’alumnat.

Presentació

Actualment a Catalunya l’aprenentatge està orientat al desenvolupament de competències bàsiques. Entre elles hi ha la competència matemàtica i, dins d’aquesta, la dimensió de resolució de problemes. No obstant això, resulta complex determinar com treballar la resolució de problemes a les aules de manera conseqüent, així com la seva avaluació.

Resoldre problemes, i aprendre’n, implica pensar matemàticament i actuar de manera conseqüent. Accions que, al seu torn, requereixen d’un sistema de regulació que permeti,a qui resol el problema, gestionar i prendre decisions de manera responsable. S’observa que justament aquesta competència reguladora és la diferència principal entre resolutors més competents i menys competents. No obstant això, destaca una absència de mecanismes d’avaluació reguladora en l’ensenyament i aprenentatge de la resolució de problemes.

Vist el paper fonamental que pren la regulació en la resolució de problemes, ja sigui en si mateixa com per a assegurar una avaluació del propi aprenentatge, presentarem, a més d’una petita col·lecció de problemes utilitzada durant la realització de la investigació, dos instruments construïts per a una avaluació reguladora de l’ensenyament i l’aprenentatge de la resolució de problemes. Els instruments amb intenció reguladora són una rúbrica d’avaluació per a ser utilitzada per part dels docents, i per tant, amb caràcter formatiu, i unabase d’orientació per a ser utilitzada per part dels alumnes i, per tant, amb caràcter formador. Aquests instruments han estat provats en aules de 6è d’Educació Primària i 1r Curs d’Educació Secundària de diferents centres educatius de Catalunya.

Organització de la sessió

La sessió, d’una durada de 2h, s’organitzarà en tres parts.

• En una primera part es presentarà el treball d’investigació que s’ha dut a terme i la proposta metodològica fent èmfasi en la seva aplicació a l'aula.
  • A la segona, es treballarà en petits grups sobre exemples pràctics. En aquest sentit es proposarà l'anàlisi d'un problema i de resolucions d'alumnes al problema en qüestió tot utilitzant una base d’orientació.
  • Discussió conjunta sobre la proposta i línies de futur de la recerca (ampliació del treball a altres cursos d’educació primària i secundària).

A qui va dirigida?

La sessió està oberta al professorat tant d’educació primària com de secundària.

Per saber-ne més