Llibres i webs per a treballar l’estadística (proposta 7- abril 2013)

Si volem treballar l’estadística a les aules convé tenir un bon fons de propostes. A diferents web i llibres podem trobar explicacions de conceptes, idees, activitats... que ens podran ser d’utilitat. Per altra banda també ens por convenir saber on trobar dades. A la proposta d’aquesta setmana fem un tria d’aquestes fonts.

Webs amb material didàctic

• Aprenestadistica. Elaborada per l’IDESCAT i amb activitats online per a secundària. Totes estan recollides i comentades també a l’ARC. A més l’IDESCAT ofereix un servei de visites per a alumnat i professorat.

• Projecte Ed@d. Llibre digital gratuït dissenyat per l’INTEF per als quatre cursos d’ESO. A cada curs trobem activitats relacionades. Només cal tenir instal·lat un plug-in especial per treballar-les.

A les unitats didàctiques del Proyecto Descartes també trobarem més activitats d’estadística des de 5è de primària

Per a batxillerat tenim un conjunt d’activitats preparades per Francesc Calbet.

• Zona-Clic. Trobarem bàsicament una activitat per a ESO que també es pot aplicar a primària.

Webs amb dades

A més de l’IDESCAT us remetem a altres webs recollits als enllaços del creamat.

Entre ells val la pena destacar Gapminder World, per la riquesa de les dades i per la forma de presentar-les. Són gràfics de núvols de punts, dimensionats segons la població, que relacionen parells de dades diferents. A l’exemple d’entrada, per citar-ne un, tenim renda per càpita i esperança de vida. Es recullen moltes dades, de les que podem veure animacions d’evolució en el temps, i podem canviar els indicadors a observar a cada eix.

Llibres i documents online

• A l’any 1990 l’ICE de la UAB va traduir Statistics in your world, elaborat pel Schools Council Project on Statistical Education del Regne Unit. Són materials destinats a alumnat d’11 a 16 anys que es van recollir en quatre volums dobles: un per al professorat i un altre per a l’alumnat. El títol de la col·lecció és l’Estadística al vostre món i conté propostes tant sobre estadística com sobre probabilitat. Actualment els podem trobar en format pdf

També trobarem un altre còmic sobre els censos Captant EN un Segon.

• Grupo de investigación sobre educación estadística de la Universidad de Granada. Aquest grup, coordinat per Carmen Batanero, disposa al seu web d'àmplia documentació al voltant de l'esducació sobre estadística i probabilitat. De forma especial, és recomanable el document Estadística con proyectos on, a més, una bona reflexió teòrica sobre el tema, se'ns proposen alguns exemples desenvolupats per treballar-los a les aules de totes les etapes educatives.

Llibres divulgatius

• La certeza absoluta y otras ficciones. Los secretos de la estadística de Pere Grima (RBA). El llibre té interessants complements a la pàgina personal de l’autor.

També podeu veure el vídeo de la conferència del mateix autor Quants peixos hi ha en un llac? Quants taxis en una ciutat?