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Conferència: Cuál es y cuál podría ser el valor de evaluar

Conferència a càrrec d'Yves Chevallard, professor de la Universitat de Provença, investigador francès en didàctica de les matemàtiques guardonat amb el premi Hans Freudenthal 2009.

Aquesta conferència va tenir lloc a la Sala d'Actes del Departament d'Educació el 30 de setembre de 2010.

Durada: 1 hora i 43 minuts
 

Aquesta conferència va ser transmesa a temps real per internet a la Universidad San Martín de Buenos Aires dins del marc del Segundo Congreso Internacional de Didácticas Específicas entorn al tema general “Poder, disciplinamiento y evaluación de los saberes”. Va ser la conferència inaugural d'aquest congrés.

Yves Chevallard és un investigador francès en didàctica de les matemàtiques de prestigi internacional que ha estat recentment guardonat amb el premi Hans Freudenthal 2009 en reconeixement per la creació i desenvolupament de la Teoria antropològica del didàctic, un programa d’investigació que la Comissió Internacional per a la Instrucció Matemàtica (ICMI), que atorga el premi, qualifica com a “molt original, prolífic i influent” en el món de la recerca i
innovació educativa.

 

¿Cuál puede ser el valor de evaluar? Notas para desprenderse de la evaluación “como capricho y miniatura”

El acto de evaluar se entiende comúnmente como algo propiamente escolar, casi como un capricho institucional, ajeno al mundo “normal”, extraescolar. Se puede sostener por el contrario que el acto de evaluar es una realidad simple y llanamente social —se podría decir antropológica— que atraviesa e irriga toda institución de la sociedad: es una dimensión presente en toda la vida social.

Pensar así las cosas —en contra de la opinión generalizada—, permite divisar que el “capricho” evaluativo escolar puede fácilmente convertirse en el laboratorio de un micro-poder tiránico camuflado bajo la supuesta peculiaridad de su legítimo rol institucional. Al considerar el acto evaluativo como plenamente social, los dispositivos escolares de evaluación, se pueden analizar —y reconstruir— no como “miniaturas” inocentes, sino como representantes —más o menos auténticos— de la sociedad en el seno de la escuela, arraigando así la escuela en la sociedad. Todo esto fundamenta el valor social de la evaluación escolar y permite plantear en sus propios términos el problema clave: ¿Cuál es y cuál podría ser el valor de evaluar?

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