Maleta pedagògica. Univers Internet (CCCB)

Univers Internet és un projecte del CCCB Educació que proposa una reflexió crítica i creativa sobre el conjunt de tecnologies vinculades a Internet i la transformació inèdita i accelerada que està provocant en les nostres vides. La maleta pedagògica, un recurs educatiu gratuït, té com a objectiu traslladar aquestes reflexions a l’aula. De les cinc unitats de que consta tres tenen clarament continguts matemàtics tractats de forma transversal amb altres tipus de continguts: Construint la xarxa, La lògica de la programació i L'impacte ecològic d'internet.

PER A QUÈ SERVEIX?

La maleta està pensada per oferir una visió global d’Internet, però cadascuna de les unitats didàctiques pot ser realitzada de forma autònoma. D’aquesta manera, pot ser utilitzada dins d’assignatures tradicionals, treballs per projectes, crèdits de síntesi o projectes de centre interdisciplinaris.

Les propostes pedagògiques estan vinculades al currículum de l’ESO. La transversalitat del projecte afavoreix el treball de les competències bàsiques i reforça els vincles entre les diferents àrees de coneixement.

Per conèixer millor els valors sobre els que es recolza la maleta, podeu llegir l'article L'Univers Internet dels adolescents, publicat al blog del CCCB Lab.

MATERIAL DESCARREGABLE

Amb l'objectiu que la maleta pugui arribar a més centres i que es pugui treballar amb més flexibilitat, la nova versió de la maleta és descarregable. En aquests enllaços us podreu descarregar les guies didàctiques per dur a terme les 5 unitats:

• Construint la Xarxa proposa construir una xarxa de telecomunicacions simulada amb una maqueta sobre un plànol de la ciutat que permeti conèixer l’estructura real d’Internet des del punt de vista tant de la infraestructura física com de les implicacions socials i econòmiques.
  • La lògica de la programació presenta un recorregut que va des de l’anàlisi de diferents codis i llenguatges fins al pensament computacional i la robòtica, per tal d’entendre com es comuniquen els ordinadors.
  • Xarxes socials i acció comunitària consisteix en un exercici de disseny d’una acció comunitària vinculada amb el Congo i la guerra del coltan amb l’ajuda d’eines 2.0. L’objectiu és doble: mostrar un ús alternatiu de les xarxes socials i reforçar els alumnes com a subjectes polítics implicats amb la comunitat.
  • L’impacte ecològic d’Internet planteja l’exercici de calcular l’impacte ecològic de dos processos homòlegs –enviar un correu electrònic i una carta per correu postal– amb l’objectiu de prendre consciència d’aquest impacte i de conèixer mesures per minimitzar-lo.
  • Construint coneixement presenta diversos exercicis per treballar la Viquipèdia a l'aula a fi que els alumnes coneguin a fons l'eina i puguin utilitzar-la amb autonomia i de forma crítica i responsable.

Tot el material és d’ús lliure i gratuït. Si voleu disposar de les presentacions, les fitxes i la resta de material necessari per desenvolupar les activitats, només cal enviar un correu electrònic a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la . D'aquesta manera, a més, us podrem oferir una atenció més personalitzada.