CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

RSS

feed-image RSS
Activitats d’aprenentatge i d’avaluació en la resolució de problemes

Connecta’t a la recerca és una iniciativa del CESIRE que es concreta en una sèrie de sessions de treball, independents entre sí, on es pretén posar en contacte investigadors i professionals de l’ensenyament per tal d’afavorir l’intercanvi d’idees i necessitats entre els dos col·lectius.

 

La segona d’aquestes sessions té com a títol: Activitats d’aprenentatge i d’avaluació en la resolució de problemes, a càrrec de Joana Villalonga i Jordi Deulofeu (UAB)

Dia i hora: 31 de maig de 2018 de 18:00 a 20:00 h

Lloc: CESIRE, Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona

Inscripció. Aquí

AddThis Social Bookmark Button
 
Puro Abracadabra. Autobiografia de Martin Gardner
  • Autor: Martin Gardner
  • Editorial: Páginas Libros de magia (ISBN: 978-84-15058-19-9)

Al pròleg de l'edició en espanyol en Fernando Blasco ens diu que és un llibre necessari per a tots els seguidors de Martin Gardner: «Trobaran moltes anècdotes sobre la seva vida, sobre com van apareixent en ella els noms de persones reals que semblaven inventades i que es van anar convertint en personatges habituals dels seus escrits. Fidel al seu estil, no ens explica a aquestes històries tot el que va passar, sinó que ens deixa amb ganes de saber més i més sobre els personatges, un joc o un problema determinat.  Però el llibre també és essencial per a tots aquells que no han tingut el gust de llegir-lo, perquè al llibre podran conéixer-lo».  Persi Diaconis, que escriu el pròleg a la primera edició en anglès, ens recorda que «Gardner va convertir centenars de nens en matemàtics, i milers de matemàtics en nens».

 

 

 

AddThis Social Bookmark Button
 
Dia Escolar de les Matemàtiques

Un any més el dia 12 de maig es celebra el Dia Escolar de les Matemàtiques coincidint amb l’aniversari del naixement de Pere Puig Adam. Amb aquest motiu la  FESPM publica anualment una proposta de matemàtiques a la vida quotidiana. Aquest any tracta els sistemes electorals:  “Matemáticas y el poder de los votos”. El dossier l’ha escrit l’Antonio Moreno Verdejo, professor de secundària i a la Universidat de Granada.

Anar al dossier del Dia Escolar de les Matemàtiques 2018

Anar a dossiers d’anys anteriors.

AddThis Social Bookmark Button
 
Màster Universitari en Innovació en Didàctiques Específiques (UVic)

La Universitat de Vic organitza un màster per aprofundir en el coneixement de diferents didàctiques, entre les que també hi són les matemàtiques, aplicable a les etapes d'Educació Infantil i Primària (3-12 anys). La realització del Màster ha de permetre l'adquisició de les competències necessàries per liderar, desenvolupar i avaluar projectes de centre que tinguin com a horitzó la innovació i la millora de l'acció educativa en aquestes àrees curriculars.

 

AddThis Social Bookmark Button
 
Matemàtiques i swing

Amb motiu del Dia Escolar de les Matemàtiques el mmaca oferirà "Matemàtiques amb swing", activitats matemàtiques que acabaran amb una classe i ballada de swing amb música en directe .

 

  • Data: Diumenge 13 de maig de 2018
  • Hora: de 10 a 14 h 
  • Lloc: Palau Mercader. Parc de Can Mercader. Cornellà de Llobregat

 

AddThis Social Bookmark Button
 
Publicats a l'Ateneu els materials dels dos primeros mòduls de l'AraMat
Ara matemàtiques. Saber-ne més per ensenyar-les millor, és un curs de formació adreçat a professorat d'Educació Primària en el qual, a partir de propostes de d’activitats d’aula, es treballa per ajudar al professorat a ampliar el seu coneixement matemàtic en allò que té relació amb l’aprenentatge de l’alumnat. Des del convenciment que si sabem més matemàtiques es pot planificar millor l’aprenentatge, preveure les dificultats que poden sorgir i, per tant, ajudar a superar-les i fer més connexions entre continguts matemàtics, s’ha planificat el curs prioritzant per als dos primers mòduls aquells continguts que tenen més incidència en el treball diari a l’aula. 
 
Cadascun dels dos mòduls que el formen està dividit en cinc sessions relacionades amb els blocs de continguts del currículum (Numeració i càlcul, relacions i canvi, espai i forma, mesura, estadística i atzar). Aquest projecte de formació presencial, sota el nom d'AraMat, es va iniciar el curs 2015-16 a diferents zones territorials. Aquest 2017-18 ja s'està realitzant el 3r mòdul i hi ha previst un 4t pel proper curs.
 
Com a material de formació podreu trobar petites presentacions i vídeos curts on es mostren les activitats, exemplificacions de gestió i, en alguns casos, produccions d'alumnes. Aquests materials han estat adaptats partint del que s'ha utilitzat a les sessions presencials. Els vídeos han estat realitzats a les sessions de formació realitzades a Barcelona durant el primer trimestre del curs 2017-18.
 
Exemple de vídeo del material de formació
 
AddThis Social Bookmark Button
 
Sant Jordi 2018

Encara que podem fer roses amb geogebra, com la de l'exemple, millor sempre les roses reals... i els llibres. Us en fem algunes recomanacions per aquest Sant Jordi.

Construcció amb Geogebra de rockyroer_1


AddThis Social Bookmark Button
 
Lo que no podemos saber
  • Autor: Marcus du Sautoy
  • Editorial: Acantilado (ISBN 978-84-16748-89-1)

Té límits el coneixement humà? En una època en què la ciència sembla desvetllar els misteris més profunds del món físic, queda alguna cosa que mai podrem explicar ni comprendre? En El que no podem saber, Marcus du Sautoy explora set confins del saber per donar resposta a les preguntes que plantegen: ¿aconseguirem algun dia determinar què és la consciència, desvetllar la naturalesa del temps, comprendre les paradoxes de la mecànica quàntica, albirar el futur de l'univers o entendre si l'infinit és una entitat real o tan sols un concepte abstracte?

AddThis Social Bookmark Button
 
Pi-relats pel Dia de Pi (2018)

Un Pi-relat és un microconte on s'amaga el nombre Pi. Cada paraula, ordenadament, ha de tenir la quantitat de lletres dels dígits de Pi. És una idea que agafem de la Universitat d'Alacant i que sabem que s'ha realitzat també alguns centres educatius. Us posem un exemple dels que han participat a la convocatòria de la UA on, a les bases, posen el límit a un pi-relat de 20 paraules: "Oìa a Sara y Julia conversar de camino hacia sus casas. Mientras observaba entendí, conmovida, que al fin lograban amar". L'aproximació de Pi amagada és 3.1415926535897932384. Si continueu llegint podreu veure aquest exemple desenvolupat.

Si ens envieu els vostres Pi-relats ( Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la ) els anirem publicant en aquesta secció. En aquest enllaç tens una petita aplicació que et pot ajudar a comptar les lletres (tot i que de vegades no funciona l'enllaç). També podeu descarregar aquest full de càlcul que compta les lletres de cada paraula i mira si coincideix amb el decimal corresponent. Ens ha estat cedit per Pilar Bueno de l'INS Alba del Vallès de Sant Fost de Campsentelles.

AddThis Social Bookmark Button
 
"Experiències matemàtiques" a La Bisbal

L'exposició Experiències matemàtiques del MMACA s'instal·larà al al Castell-Palau de la Bisbal d'Empordà del 12 d'abril fins al 9 de juny. Les reserves de visites escolars es fan a través del Servei Educatiu del Baix Empordà a partir de l'1 de març trucant al telèfon 972646737 (de 9 a 13.30h)

AddThis Social Bookmark Button
 
Convocatòria Projecte Estalmat (2018-2020)

La FEEMCAT (Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya), la SCM (Societat Catalana de Matemàtiques), i la Real Academia de Ciencias anuncien la convocatòria per a l’admissió en el projecte ESTALMAT a Catalunya (Detecció i estímul del talent precoç en Matemàtiques).

  • Objectiu del projecte: fomentar l’afició i habilitat especial en Matemàtiques de nois i noies que viuen a Catalunya i amb data de naixement l’any 2005 o l’any 2006
  • Activitats: Tots els dissabtes del període lectiu dels cursos 2018-2019 i 2019-2020, de 10 h a 13 h a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la UPC, a Barcelona. Aquestes activitats seran gratuïtes per als nois i noies seleccionats, els pares o tutors del quals s’hauran de comprometre a portar-los i recollir-los a les hores esmentades.
  • Termini d'inscripció: des del 7 al 28 de maig de 2018
AddThis Social Bookmark Button
 
Patrons visuals

A la web Visual Patterns trobareu centenars de propostes de patrons visuals per treballar aspectes numèrics i d'introducció a l'àlgebra.  A cada proposta trobareu la "solució" per al pas 43 de la successió. 

escuradents

Pattern #1, Squares in step 43 = 1849, Toothpicks in step 43 = 3784

 

Pattern #12, Diamonds in step 43 = 1936

AddThis Social Bookmark Button
 
Igual i diferent

El web  "same but different" ens proposa parelles d'imatges que tenen alguna semblança, en algun aspecte, però diferències per altra. Una bona idea per portar imatges a l'aula i promoure la conversa matemàtica i el raonament

 

També hi ha altres enllaços semblants com el blog "same or different", que a més d'imatges proposa petits vídeos. 

AddThis Social Bookmark Button
 
Teatre: El misteri de Fermat
Durant el mesos d'abril i maig de 2018, cada dilluns a les 8h, la companyia de teatre L'enjòlit representarà al Teatre Almeria de Barcelona l'obra d'Albert Alemany El misteri de Fermat, una dramatització sobre la història de la demostració d'un dels teoremes més famosos de les matemàtiques. Entre els personatges de l'obra, a més del propi Fermat, hi trobarem a Mersenne, Descartes, Pascal, Sophie Germain, Euler, Gauss... fins a Andrew Wiles, autor de la demostració final del teorema.
 
AddThis Social Bookmark Button
 
La puerta equivocada
  • Autor: Adrián Paenza
  • Editorial: Debate (ISBN 9788499928326)
Adrián Paenza diu que vam entrar a la matemàtica per la porta equivocada, i cal transmetre que aquesta ciència és meravellosa. Per això, en aquest llibre ens convida a trobar aquesta nova entrada i gaudir de la bellesa de la matemàtica, que ens ensenya a observar i analitzar de forma diferent la nostra vida quotidiana. Aquest llibre mostra com entre tots podem endevinar el pes d'un toro, com podem deduir si una jugada va ser córner o servei de porta, quantes cares d'un dau es poden veure al mateix temps o com fa Netflix per predir quina pel·lícula triarem.
 
 
AddThis Social Bookmark Button
 
Armas de destrucción matemática
  • Autora: Cathy O'Neil
  • Editorial: Capitan Swing (ISBN: 978-84-947408-4-8)

Els subtítol del llibre és Com el big data augmenta la desigualtat i amenaça la democràcia. "Vivim en l'edat de l'algoritme. Les decisions que afecten les nostres vides no estan fetes per humans, sinó per models matemàtics. En teoria, això hauria de conduir a una major equitat: tots són jutjats d'acord amb les mateixes regles, sense biaix. Però en realitat, passa exactament el contrari. Els models que s'utilitzen en l'actualitat són opacs, no regulats i incontestables, fins i tot quan estan equivocats. Això deriva en un reforç de la discriminació: si un estudiant pobre no pot obtenir un préstec perquè un model de préstec ho considera massa arriscat (en virtut del seu codi postal), quedarà exclòs del tipus d'educació que podria treure'l de la pobresa, produint una espiral viciosa. Els models apuntalen als afortunats i castiguen als oprimits: benvingut al costat fosc del big data. O'Neil exposa els models que donen forma al nostre futur, com a individus i com a societat. Aquestes «armes de destrucció matemàtica» qualifiquen a mestres i estudiants, ordenen currículums, concedeixen (o neguen) préstecs, avaluen als treballadors, es dirigeixen als votants, fixen la llibertat condicional i monitoritzen la nostra salut."

AddThis Social Bookmark Button
 
El cub encadellat i el tap triple (Impressió 3D i matemàtiques - Proposta 6 - Març 2018)
En aquesta nova proposta continuem treballant amb Sketchup. Aquesta vegada utilitzarem el programa per dissenyar objectes que no trobarem comercialitzats i que podem tenir com a models a l’aula o al laboratori de matemàtiques. Mostrarem com fabricar dos objectes aparentment impossibles: un cub fet de dues peces encadellades amb un encaix inversemblant i un tap “universal” que pot obturar tres forats de formes ben diferents (quadrat, cercle i triangle). Totes dues propostes les podem trobar a diferents llibres de Iàkov I. Perelman (com Problemas y experimentos recreativos)
 
 
 
AddThis Social Bookmark Button
 
<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

Pàgina 1 de 16