La motivació

Un factor clau per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les competències matemàtiques a secundària

• Autor:  Damià Sabaté Giménez (Curs 2005/2006)
  • Nivell: Educació Secundària
  • Característiques: Una recerca sobre com s'apren a comptar acompanyat de vídeos i materials per l'aula.

Resum

quest treball parteix del fet que sectors importants de l’alumnat tenen por a les matemàtiques, presenten uns nivells molt baixos de motivació per a totes les activitats que s’hi relacionen i dissenyen el seu currículum personal en funció d’aquesta fòbia. En primer lloc, es fa un diagnòstic de la situació en què s’estudien els aspectes següents: 1. Dades de proves d’avaluació. 2. Imatge dominant de les matemàtiques escolars. 3. Possibilitats i límits per a la innovació a les classes de matemàtiques. Després es recullen un seguit d’opinions expertes sobre el tema i, a continuació, s’estudien les connexions que hi ha entre la motivació i diversos aspectes de l’ensenyament i de l’aprenentatge de les matemàtiques, com ara, les noves tecnologies, les innovacions metodològiques, la matemàtica recreativa, la història de les matemàtiques, les estratègies d’avaluació, la diversitat, l’aplicabilitat de les matemàtiques, etc. Finalment, es presenten conclusions i propostes concretes i pràctiques per aconseguir una millora de la motivació en l’àmbit de les matemàtiques. La millora de la motivació per al treball de les matemàtiques no és incompatible amb l’exigència sinó tot el contrari. L’esforç i el treball s’assumeixen, sobretot, quan la feina té sentit.