Càlculus

La història dels nombres com a eina de millora en la comprensió numèrica de l’alumnat de 10 a 14 anys

• Autor:  Joan Jareño Ruiz (Curs 2006/2007)
  • Nivell: Educació Primària i Secundària
  • Característiques: Una treball amb materials interactius sobre història de la numeració

Resum

Una part important del treball realitzat es centra en l’estudi de la història de l’evolució del concepte de nombre natural, de les diferents formes de comptar i de la seva representació escrita, comparant-lo amb el de les dificultats del seu aprenentatge par part de l’alumnat dels primers anys d’escola, per tal d’obtenir una nova perspectiva en l’orientació didàctica del disseny d’activitats relacionades. Però altra part important de la recerca feta gira al voltant de la idea de que la revisió d’aquest procés històric amb alumnat de cursos superiors farà altres tipus d’aportacions.

a) Ajudarà a observar la matemàtica com una ciència que ha evolucionat i salvat esculls (perspectiva històrica).

b) Es veurà que ha servit per resoldre problemes concrets i comuns; parlem, per tant, d’una ciència humana i, donat que arreu es compta de formes diverses, universal (perspectiva intercultural).

c) Ajudarà a formar d’una manera més completa el concepte de nombre, obtenint un “coneixement del nostre coneixement”, una metacognició sobre el mateix (perspectiva conceptual).

d) Repercutirà en la millora del “sentit numèric” i en l’elaboració personal d’estratègies de càlcul (perspectiva instrumental). Al web que acompanya la proposta s’hi poden trobar una trentena d’activitats desenvolupades per aplicar directament a l’aula.