La conversa de matemàtiques a l'aula

Una eina per a la millora de l'adquisició de la competència matemàtica de tot l'alumnat d'educació primària

• Autor:  M. Teresa Serra Santasusana (Curs 2009/2010)
  • Nivell: Educació Primària
  • Característiques: Article de la recerca qualitativa realitzada a partir de l’anàlisi de la conversa de matemàtiques entre el professorat i l’alumnat, al llarg de quatre sessions de classe, als tres cicles d’educació primària, en dues llengües (català i anglès). La memòria recull nou annexos que aporten la descripció detallada de les quatre activitats matemàtiques analitzades i d’alguns fragments de conversa; la Pauta d’Observació de la conversa de matemàtiques i la Proposta d’estratègies metodològiques per a la conversa de matemàtiques a l’Educació Primària.

Resum

L’estudi parteix i justifica la idea que fomentar el diàleg a la classe de matemàtiques entre el professorat i l’alumnat representa una millora per a l’adquisició de la competència matemàtica i comunicativa. Es fa una tria acurada dels continguts matemàtics a desenvolupar, de les activitats matemàtiques a dur a terme i de les estratègies per gestionar la conversa a l’aula. S’ha elaborat, així mateix, una Pauta d’Observació de la conversa que contempla diferents aspectes relacionats amb les estratègies metodològiques i amb els nivells de competència matemàtica. S’exposen els resultats i les conclusions relatives a l’observació de les tres converses de matemàtiques en català i d’un conversa de matemàtiques en anglès.