Sistema tutorial sobre una plataforma d’aprenentatge cooperatiu
Desenvolupament d’un sistema tutorial en un entorn e-learning per millorar les competències en resolució de problemes de matemàtiques. Anàlisis de nivells de competència.

El resultat del projecte consisteix en l’elaboració i implementació d’un agent intel·ligent que simuli les funcions tutorials del professorat quan s’enfronta a l’ensenyament de la resolució de problemes de matemàtiques.

Els interessos fonamentals del projecte giren al voltant de fer una aproximació a:

• L’establiment de models de comunicació professor/alumne que serveixi com a guia per tal d’augmentar l’eficàcia de la tutorització en la resolució de problemes i per a elaborar un sistema tutorial intel·ligent.
  • El disseny, implementació i experimentació d’un sistema tutorial que ajudi a l’alumnat a resoldre problemes complexos dins de l’àmbit de la geometria plana en un entorn d’e-learning.
  • La caracterització de nivells de competència generats. Concretament, competències matemàtiques relacionades amb la resolució de situacions-problema, la utilització del llenguatge matemàtic i el desenvolupament dels processos comunicatius.

El pla de treball es desglossa en les següents tasques:

1. Implementació de l’aplicatiu “AgentGeom”.
  2. Experimentació en centres d’ensenyament secundari.
  3. Caracterització dels nivells de competència.
  4. Modelització de les dimensions d’aprenentatge dels alumnes.
  5. Identificació de tècniques d’ensenyament en línia i refinament de les estratègies.
  6. Control, explotació i avaluació del projecte.

Les aplicacions dels projecte en el sistema educatiu volen ser:

1. Intent d’oferiment d’un servei social d’atenció als usuaris de forma personalitzada i de suport a les aules.
  2. Facilitar i promocionar l’ús d’eines informàtiques.
  3. Donar pautes d’actuació per atendre l’alumnat en la realització d’activitats matemàtiques rlacionades amb la resolució de problemes.
  4. Mostrar que l’elaboració d’eines informàtiques i, concretament, la del sistema tutorial intel·ligent “AgentGeom”, s’ha de fonamentar en un estudi de la metodologia que segueix el professor.
  5. Fer veure la importància que té l’anàlisi de la comunicació entre el professorat i els seus alumnes.
  6. Establir models d’anàlisi de les interaccions sistema tutorial-alumnes-professor durant el procés de resolució de problemes.

Disposar de reflexions, criteris i orientacions sobre l’elaboració de material informàtic relacionat amb la resolució de problemes.

Responsable del projecte: Josep M. Fortuny Aymeni ( Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la ) UAB

Professorat universitari:

• José Manuel Yabar Medinavetia (UAB)
  • Maria Luisa Fiol Mora (UAB)
  • David Barba Uriach (UAB)

Professorat de secundària:

• Pedro Cobo (IES Pius Font i Quer, Manresa)
  • Rafael Rodríguez Garrare (IESM Bosc de Montjuïc, Barcelona)
  • Maria José Segura Lores (IES Badia, Barberà del Vallès)

Col·laborador:

• Francesc Reverter
  • Eloi Puertas Prats

Article relacionat
El sistema tutorial AgentGeom y su contribución a la mejora de las comptetencias de los alumnos en la resolución de problemas de matemàticas.

Llicència relacionada
Disseny d'agents pedagògics intel·ligents per millorar les competències estratègiques de l'alumnat en la rESOlució de problemes de matemàtiques