CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

Proposta 1 (Matemàtiques a la llengua): Del zero al cinc

Els primers nombres apareixen en moltes expressions, dites, frases fetes, poemes... Us animem a que ens envieu les que descobriu a classe amb els vostres alumnes on apareguin els nombres del zero al cinc.

Clicant "Llegiu-ne més" podreu veure les propostes rebudes

  • Descarregar fitxa tipus
  • Enviar la proposta a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la
  • Veure el blog amb les propostes recollides
  • Escola Sant Medir (Barcelona) 2n d'ESO
Donde caben dos caben tres
Significa que siempre hay sitio para uno más cuando se está en familia y entre amigos.
Traducció: on hi caben dos hi caben tres
Ven a comer a casa porque donde caben dos, caben tres.
  • Aquesta frase ha sigut utilitzada per IKEA® en una campanya publicitària.
  • Escola Sant Medir (Barcelona) 2n d'ESO
En un tres i no res

Oblidar-se d’alguna cosa en poc temps.

Borrar la memòria en un tres i no res
  • El tres és el nombre natural que segueix al dos i esta abans del quatre. S'escriu 3 en xifres àrabs, III en les romanes i 三 en les xineses
  • INS Castellar (Castellar del Vallès) 1r d'ESO
No tener dos dedos de frente
Tener poco sentido común
En el siglo XIX, se consideraba que el estudio del cráneo de una persona era suficiente para determinar sus instintos, sentimientos y, en general, su capacidad intelectual. La frenología, la craneometría y la fisonomía, pretendían determinar la inteligencia, el carácter y los sentimientos de una persona mediante el estudio de sus proporciones craneales.
La frenología fue popularizada por el médico austriaco Franz Joseph Gall. Sus estudiós situaban las facultades mentales en la zona frontal. Así se asimiló una frente ancha y despejada a la inteligencia y una frente corta con el nacimiento del pelo cerca de las cejas a la ausencia de ella. (font)
  • En català "No tenir dos dits de front"
  • INS Castellar (Castellar del Vallès) 1r d'ESO
Vendre duros a quatre pessetes
Enganyar a una persona
Atribuïda a Santiago Rusiñol. De Santiago Rusiñol diuen que venia duros a quatre pessetes. És una història que cada ciutat de Catalunya es fa seva i que els olotins situen un dilluns al Firal. Santiago Rusiñol va muntar una parada per comprovar si els pagesos de la Garrotxa es deixaven seduir per la venda del duro a quatre pessetes. (font)
  • En castellà "Vender duros a cuatro pesetas"
  • Escola Joviat (Manresa) 1r de Batxillerat
Només han caigut quatre gotes
Significa que ha plogut poc
En la tempesta d’aquest matí, només han caigut quatre gotes.
  • El quatre és un nombre que es fa servir en frases fetes per indicar una quantitat petita.
  • És una expressió que fan servir molt la gent de poble, perquè no tinguin por de la pluja que ha de venir o que ja ha caigut.
  • Fem escola a casa (Bellver de Cerdanya) 3r de Primària
Fer cinc cèntims
Explicar breument una cosa a algú.
M’estàs explicant masses coses, jo nomes volia que me’n fessis cinc cèntims.
  • Una moneda de cinc cèntims té poc valor, per això l’explicació és curta i no llarga.
  • Escola Eulàlia Bota (Barcelona) 3r de Primària
Ser quatre gats
Ser poca gent
Ahir al cinema només èrem quatre gats
  • Els Quatre Gats és el nom d’un restaurant modernista de Barcelona
  • (1) INS Castellar (Castellar del Vallès) 1r d'ESO / (2) Escola Eulàlia Bota (Barcelona) 3r de Primària
Ser un cero a la izquierda

(1)

  1. Ser un completo inútil, no servir para nada, no valer nada.
  2. Dicho de alguien dentro de un grupo, nunca ser tenido en cuenta ni importar la opinión que uno tiene; pasar desapercibido a pesar de estar claramente presente.

(2)

No valer res, no comptar per a res.

(1) A Juan no le hacen caso, es un cero a la izquierda.

(2) Mols polítics són un zero a l’esquerra.

(1)

(2)

(1)
  • Matemàticament parlant, els zeros a l’esquerra és com si no hi fossin. Així, per exemple, el valor numèric de 003 és equivalent a 3. 
(2)
  • El zero és un nombre que ni suma ni resta.
  • Els zeros a la dreta si que tenen valor.
  • INS Castellar (Castellar del Vallès) 4t d'ESO
Tres son multitud
Se utiliza cuando alguien se entromete en algo que no le incumbe
  • (1) INS Castellar (Castellar del Vallès) 1r d'ESO  / (2) Escola Eulàlia Bota (Barcelona) 3r de Primària
Tocar el dos

(1) Marxar

(2) Marxar molt ràpid

(1) Quan els lladres van sentir l’alarma van tocar el dos.

(2) Va començar a ploure molt i vam haver de tocar el dos del parc.

(1)

(2)

(1 i 2)
  • Aquesta expressió prové de l'evolució de la paraula “dors”; D-O-R-S, és a dir, espatlla o esquena. I com sempre, té el seu origen fa molts anys. Parlem de quan el mitjà de transport eren els carros i les diligències. Els carros eren tirats per cavalls i què es feia si es volia moure el carro? Se li tocava el dors: el que es feia era fuetejar l'esquena dels cavalls amb les xurriaques per a que es posessin en marxa. L’evolució fonètica ha fet que del dors, en català antic, es passés a dos.
  • Col·legi Sant Gabriel (Viladecans) 1r Batxillerat
Bat eman eta bi hartu
Donar-ne una i agafar-ne dues
Agafar més del el que donen, abusar-ne
  • Hem fet una representació amb una mà donant una bala i una altre agafant-ne dues
  • Escola Jungfrau (Badalona) 3r de primària
No veure tres dalt d'un burro
Veure-hi poc
Aquell pobre avi no veu tres dalt d’un burro
  • Encara que aquesta expressió es fa servir en català com a traducció literal de la castellana “No ver tres en un burro”, la versió catalana correcta seria “No veure un bou a tres passes”.
  • L’expressió utilitza “tres dalt d’un burro” perquè tres es veuen més que un i, si algú no és capaç de veure-ho, és que realment hi veu poc.
  • (1) Col·legi Sant Gabriel (Viladecans) Batxillerat / (2) Escola Eulàlia Bota (Barcelona) 3r de Primària
Cada dos per tres

(1) Quan una cosa es repeteix moltes vegades

(2) Molt sovint, moltes vegades

Exemples
(1) Mi perro se hace pis en casa cada dos por tres

(2) Cada dos per tres perdo les claus. No sé mai on les deixo.

(1)

(2)

  • Hem representat aquesta frase feta amb una multiplicació entre el dos i el tres

 

AddThis Social Bookmark Button