Què és "Mates a la llengua"?
Què és "Matemàtiques a la llengua"?

Que les matemàtiques estan presents al nostre entorn es fa evident de moltes formes. Una de les que mostra clarament aquesta presència és la incorporació de termes, idees i conceptes matemàtiques en frases fetes, dites o altres expressions lingüístiques d’ús diari.

Us convidem a fer un recull col·laboratiu d’aquestes expressions amb el vostre alumnat. Per fer-lo, periòdicament us proposarem un tema, relacionat amb els nombres, la geometria, la mesura...  que centralitzarà frases que s’hi relacionin.

Mirem com fer-ho?

Podeu proposar la “cacera” d’expressions a l’aula, potser involucrant a les famílies de l’alumnat. Aquesta cerca la podeu fer en català o en qualsevol de les llengües que parli el vostre alumnat o les seves famílies.

Un cop les tingueu descobertes podeu realitzar un petit treball amb elles:

• si és en una llengua diferent del català, afegir una possible traducció
  • explicar el seu significat
  • proposar expressions equivalents
  • escriure una frase o un petit text que il·lustri un exemple on l’expressió tingui sentit
  • si us animeu, enviar-nos alguna fotografia pròpia, dibuix o acudit inspirat en l’expressió triada
  • ... i si voleu, aclarir-ho fent alguna referència a la idea matemàtica a la que es refereix o algun comentari lingüístic

Una fitxa d'exemple

En un tres i no res
Significa “en un moment”, en un període de temps molt curt
Exemple
Si agafes la bicicleta arribaràs en un tres i no res
  • El tres és un nombre que sovint indica una quantitat petita i el no-res podria ser el zero.
  • L’expressió juga amb la sonoritat de la rima.
  • De vegades també es diu “és un tres i no res” per dir que una persona o una cosa és poc important.

Veure el blog amb les propostes recollides