Contes matemàtics
Materat1ra

"La Materat1ra és un intent de fusió entre les Matemàtiques i la Literat1ra", segons les pròpies paraules del professor Xavi Roca, autor de tots el relats que apareixen al seu web. I afegeix: "Una de les formes d'expressió de la Materat1ra són els relats matemàtics. En el context d'una composició literaria breu, les històries suggereixen continguts matemàtics diversos." A més dels relats (Jandro, Hegel i les Matemàtiques, Entendre o no entendre, aquesta és la qüestió,L’idil·li més abstracte mai pensat...) hi trobarem una petita guia dels continguts matemàtics associats a cadascun. Un recurs que, ben probablement, podreu utilitzar a les aules.

Maletes de contes matemàtics a l'Anoia

Al CRP de l'Anoia disposen de cinc maletes amb materials manipulables per explicar els contes i treballar conceptes matemàtics amb nens i nenes de 0 a 6 anys. Els contes a treballar, ordenats de menys a més abstracció, són. "Els tres porquets", "En patufet", "La rateta que escombrava l'escaleta", "La caputxeta vermella" i "Els tres óssos i la Ríxols d'or". Els materials han estat elaborat per un grup de mestres d'educació infantil fins a secundària.

Tremendo universo: las mates, en verso
  • Autora: Marta Muñoz carrión
  • Editorial: Brief (ISBN: 9788495895912)

A través de comparacions, jocs, mesures, endevinalles i històries, contades en vers l'autora pretén transmetre als nens el seu amor per les matemàtiques.

Narracions i currículum. Aritmètica

"Per què narracions? Sovint, una història, una biografia, ens serveix per introduir una Unitat de Programació o formar-ne el cos. El nostre alumnat té més facilitat per entendre el llenguatge narratiu que les explicacions teòriques, estructurades en raonaments lògics." Sota aquesta premisa la Societat Catalana de Pedagogia ha creat un web anomenat Narrativa i pedagogia, narracions i currículum on hi trobem deu narracions dedicades a l'aritmètica i que poden ser utilitzades a les aules: comptar, sumar, el zero, els nombres romans, Gerbert d'Orlhac...

Mati y sus matiaventuras

Bloc, que ha rebut el primei Bitàcora 2011, i on trobarem una vintena de contes matemàtics escrits  per Clara Grima i il·lustrats per Raquel García Ulldemolins.

Dos contes numèrics d'una mà de contes

Us proposem un parell de contes amb números emesos al programa Una mà de contes.

Quin número

Els números

Contes matemàtics interactius

Els Contes Matemàtics presentats en aquesta web pretenen desenvolupar la competència lectora de l'alumnat mitjançant la lectura electrònica d'un relat i la recerca de pistes a la web per resoldre les qüestions matemàtiques que s'hi plantegen.

Fem servir contes amb contingut matemàtic

Us proposem un llista de contes que, o bé tenen un contingut matemàtic explícit, o bé poden tenir una lectura matemàtica. La relació ha estat elaborada per Carme Aymerich, Lourdes Figueiras i Sònia Esteve, i treballada al seminari Fem servir contes per treballar matemàtiques organitzat pel creamat.

.

Mans i mans de contes matemàtics

Al blog del programa Una mà de contes hi trobareu fitxes de treball sobre els cinc contes matemàtics en la producció dels quals hi van col·laborar el creamat i la mestra Carme Aymerich, en el marc d’una llicència d’estudis concedida pel Departament d’Educació.

5 capítols d'Una mà de contes amb contingut matemàtic
Durant la setmana, del 2 al 6 de novembre, al programa Una mà de contes del Canal Super 3, s'han emès cinc contes amb contingut matemàtic. Aquests contes s’han produït en col·laboració amb l’equip del creamat i amb una llicència d’estudis del Departament d’Educació portada a terme per Carme Aymerich, autora també de les propostes didàctiques.

Contes i matemàtiques a l'Escola Rocafonda de Mataró

“Tot contingut pot treballar-se millor si compta amb un bon conte com a introductor o conclusió.” Si estem d’acord amb aquest enunciat per què no plantejar-nos aquesta possibilitat amb els continguts de mates?

Al blog del programa de TVC La mà de contes trobarem mostres de la proposta de l'Escola Rocafonda per treballar a Educació Infantil.

• Dos contes il·lustrats
  • Dos vídeos
  • Un document sobre com il·lustrar contes amb llenguatge simbòlic

Alguns enllaços sobre contes matemàtics
  • El grup Multiplica edita la col•lecció de contes Matemàtica Petita amb autors com Claudi Alsina, Núria i Eulàlia Franquesa, etc. Alguns dels títols que hi podeu trobar són: L’auca dels nombres, Els parells, El zero, On són els nombres? o La festa de cap d’any.
  • El Grup Perímetre ens fa unes propostes de treball amb contes a Educació Infantil que podem trobar seguint aquest enllaç. Algunes d’aquestes propostes les podem trobar més desenvolupades per la Trini Colomer i la Nuri Ramosa un article de la revista Biaix (n. 20 – Desembre 2002)
  • Al bloc Contes Matemàtics podem trobar informacions molt actualitzades.
  • El Calaix +ie conté una llista comentada de llibres infantils i juvenils.
  • Contes amb problemes i problemes contats pels més grans a la secció Érase una vez... un Problema de la pàgina DivulgaMat

Contes editats per Multiplica