Propostes de geometria per a Educació Infantil a L’ARC

L’ARC està pensat per intercanviar recursos entre mestres. Isabel Sorigué ha aportat a l’ARC unes 40 propostes, 36 de les quals de geometria, algunes realitzades amb els seus companys d’escola i altres amb la col·laboració de Bernat Ancochea amb qui ha experimentat l’ús del programa GeoGebra amb nens i nenes de parvulari. Us proposem un tastet per convidar-vos a entrar-hi. Ja sabeu que si en voleu trobar més el cercador de l’ARC us ajudarà.

Reconeixement de figures en objectes de la realitat

Ens mengem la geometria

Busquen formes geomètriques en els esmorzars. Galetes, entrepans, fruita, pots de suc... els descriuen i relacionen les formes geomètriques amb objectes reals.

Es busquen cercles

Han de fer cercles de cartolina per decorar el passadís. Es planteja en forma de problema, busquen com fer-ho, reconeixen cercles en les bases d’objectes cilíndrics, estimen la mida, punxen el perímetre… i fan un treball connectant matemàtica i plàstica

Una excursió per buscar línies

Una excursió per les escales de dins l’escola buscant línies. Descobreixen línies rectes, corbes, mixtes, obertes tancades. Línies que formen part de composicions més complexes. I eduquen la mirada per veure geometria arreu.

Primeres propostes amb GeoGebra

En menjalínies

En menjalínies s’ha menjat parts d’un dibuix, cal reconstruir-lo incloent les línies que s’han conservat

En menjalínies amb GeoGebra

La mateixa proposta realitzada amb GeoGebra

Juguem amb el llibre mirall

Amb un parell de miralls formant un llibre s’estimula el raonament geomètric i també el numèric observant els objectes reals i els reflectits o posant el mirall sobre un segment i obtenint polígons diferents només variant l’obertura del mirall.

Juguem amb el llibre mirall amb GeoGebra

El pas previ és treballar amb el llibre mirall real i manipulant els objectes. El GeoGebra aporta la possibilitat de fer canvis de manera sistemàtica i observar el model de creixement per descobrir el patró i fer prediccions.

Activitats de Transformacions Geomètriques

Un cilindre o una estrella?

Es transforma un cilindre de cartró en una estrella, convertint-lo primer en un rectangle aplanant-lo i després tallant-lo a tires per construir l’estrella.

Es el mateix quadrat?

Partint de quadrats dividits en dos triangles es construeixen mosaics diferents, combinant les mateixes peces en posicions diferents.

Pleguem tovallons

Plegant els tovallons de l’esmorzar aconsegueixen formes geomètriques diferents i experimenten amb la transformació del rectangle inicial.

Fem translacions amb la llum

Amb dibuixos punxats amb un punxó i enganxats al vidre de la finestra observen com la llum els projecta i es veuen transformats.

Tot el què veiem és simètric?

Es tracte de comprovar si son o no simètrics alguns objectes i les lletres de l’abecedari. Es mostra con usar el mirall per comprovar-ho

Sis maneres de veure un cotxe

Veure un objecte des de sis punts de vista diferents usant un cub de plàstic i després fan la mateixa activitat amb GeoGebra.

Geometria i art

Les espirals en el món de l'art

Observen espirals en obres de diferents artistes: Van Gogh, Matisse, Calder… amb GeoGebra veuen com es dibuixa una espiral en L’Arbre de la vida de Klimt i els més petits ho fan sobre la PDI

La geometria i Paul Klee