CESIRE

ARC

Correus periòdics

Subscriure'm



Joomla : CESIRE - CREAMAT

Àmbits CESIRE

aulatec
cesire cdec
cesire cirel

 

Portals

mmaca
 
Edu 365
Image

 

RSS

feed-image RSS
TED: Me gustan los problemas

Jose Ángel Murcia és professor de didàctica de les matemàtiques a la Universitat Complutense, però sobre tot és conegut per la tasca que fa de dinamització de l'educació matemàtica. Manté el blog Tocamates i és molt actiu a Twitter (@tocamates). En aquest TED que va fer el 10 de fener de 2015 a Múrcia ens parla sobre els problemes de matemàtiques.

AddThis Social Bookmark Button
 
Investiguem a Educació Infantil i Cicle Inicial de Primària (Proposta 8 - Febrer 2015)

La proposta d’aquesta quinzena l’adrecem exclusivament a l’etapa d’Educació Infantil i al Cicle Inicial de primària. En ella us presentem cinc activitats comentades que poden servir d’exemple sobre com treballar diferents estratègies de resolució de problemes en les primeres edats. Complementem la proposta amb un petit text sobre el significat i sentit de la resolució de problemes en aquestes edats.

Fotografia del blog del Grup Àrea

AddThis Social Bookmark Button
 
Una de mates: els vídeos d'Òrbita Laika

El programa Òrbita Laika de RTVE té una secció fixa de vídeos matemàtics d'un parell de minuts de durada conduïts per Raúl Ibáñez. Es tracten temes diversos d'una forma àgil i planera: les mates del supermecat, la probabilitat, l'ordre de magnitud. En aquest article anirem penjant cada setmana els vídeos presentats.


AddThis Social Bookmark Button
 
Propostes de geometria per a Educació Infantil a L’ARC

L’ARC està pensat per intercanviar recursos entre mestres. Isabel Sorigué ha aportat a l’ARC unes 40 propostes, 36 de les quals de geometria, algunes realitzades amb els seus companys d’escola i altres amb la col·laboració de Bernat Ancochea amb qui ha experimentat l’ús del programa GeoGebra amb nens i nenes de parvulari. Us proposem un tastet per convidar-vos a entrar-hi. Ja sabeu que si en voleu trobar més el cercador de l’ARC us ajudarà.

AddThis Social Bookmark Button
 
Estratègies per a resoldre problemes - 2 (Proposta 7 - Febrer 2015)

Continuem amb la proposta anterior sobre estratègies de resolució de problemes tot afegint alguns comentaris sobre actituds a fomentar i donant algunes idees sobre com podem intervenir a l’aula.

AddThis Social Bookmark Button
 
Estratègies per a resoldre problemes - 1 (Proposta 6 - Gener 2015)

En aquesta proposta, i en la que vindrà properament, no ens centrarem en presentar investigacions noves, sinó que parlarem una mica sobre algunes de les estratègies bàsiques per la resolució de problemes d’investigació.

Hi ha alguns problemes que disposen d’un algoritme de resolució. En aquest cas, identifiquem el problema i apliquem l’algoritme. Si no és aquest el cas, una altra possibilitat és recórrer a la nostra experiència en resolució de “problemes-tipus”: davant d’un problema nou el comparem als que tenim “en memòria”, intentem ajustar-lo al determinat “problema-model” i apliquem el seu mètode de resolució. Però les investigacions matemàtiques, pel seu caràcter més obert, no ens permeten fer-ho sempre d’una manera tan clara. Cal, per tant, disposar d’algunes estratègies més generals que ens facilitin el seu abordatge i resolució.

AddThis Social Bookmark Button
 
CineMateca (Cine i matemàtiques)

Durant 10 anys el professor José María Sorando ha portat la secció CineMateca a la revista d'educació matemàtica SUMA. Un conjunt de prop d'una trentena d'articles dedicats a investigar i explicar les relacions entre el cine i les matemàtiques. Un recull imprescindible que té la seva extensió a la secció Cine de del seu web Matemáticas en tu mundo. També hi trobarem enllaços als vídeos dels fragments que comenta als seus articles. Us convidem a perdre-us en aquests articles "de cine" (utilitzant "de cine" com adjectiu")

AddThis Social Bookmark Button
 
Llegint fraccions

En Maurici Carbó "ataca" de nou amb les seves apps matemàtiques per a dispositius mòbils. Al Toc fracció, Toc Pitàgores, les fraccions egípcies, els sistemes d'equacions, la whole calculator  i el Touch Natural Numbers afegeix una nova aplicació per experimentar amb les fraccions.

AddThis Social Bookmark Button
 
Centre d'Activitats i d'Àmbit de Reflexió per l'Educació Matemàtica (CAÀREM)

El nou Centre d’Activitats i d’Àmbit de Reflexió per l’Educació Matemàtica (CAÀREM), que promou Maria Antònia Canals, vol ser un punt de reunió periòdic instal·lat a l’edifici de Rosa Sensat de Barcelona, al servei dels educadors i educadores i de les escoles de tot tipus. Disposa d'un seguit de materials que es poden mirar, tocar, fotografiar, copiar, llegir-ne les guies i instruccions. A més dels materials, al centre es desenvoluparan un seguit d’activitats per tal de potenciar les capacitats i generar coneixements matemàtics en els nens i nenes.

AddThis Social Bookmark Button
 
The imitation game (Descifrando Enigma)

Estrena cinematogràfica del Nadal de 2015 (1-1-2015).  Una pel·lícula sobre el treball d'Alan Turing i el seu equip a Bletchley Park, durant la Segona Guerra Mundial.

AddThis Social Bookmark Button
 
Gardner para principiantes
  • Autor: Fernando Blasco (coordinador). Pedro Alegría, Claudi Alsina, Anton Aubanell, María Luz Callejo, Manuel García Déniz, Clara Grima, Raúl Ibáñez, Ana de la Fuente, Jorge Luengo, Vicente Meavilla, Miguel Ángel Morales, Isabel Queralt, Adela Rodríguez, Esteban Serrano.
  • Editorial: Real Sociedad Matemática Española i SM - Biblioteca Estímulos Matemáticos  (ISBN: 9788467574739)

"Gardner per a principiants" és un llibre pensat per ser llegit per estudiants d'Educació Secundària i Batxillerat per si mateixos, de manera que puguin iniciar-se en la matemàtica recreativa i descobrir el gran ventall de possibilitats que, sense explicar-se en les aules per estar fora del currículum oficial, poden oferir les matemàtiques elementals. Però també és apte per a qualsevol altre lector: en ell trobareu qüestions que apareixen freqüentment en els llibres de matemàtica recreativa però també qüestions noves.

AddThis Social Bookmark Button
 
Avances y realidades de la educación matemática
  • Autors: Núria Planas (coord.), M. Luz Callejo de la Vega, Matías Camacho Machín, Ricardo Cantora Uriza, José Carrillo Yáñez, Juan Díaz Godino, Gloria García Oliveros, Bernardo Gómez Alfonso, Gelsa Knijnik, Núria Planas Raig, Ángel Ruiz Zúñiga, Leonor Santos, Luz Manuel Santos Trigo.
  • Editorial: Graó (ISBN: 978-84-9980-566-)

Una oportunitat de conèixer mètodes de treball i estratègies de diferents investigadors per al desenvolupament de l’educació matemàtica a diferents parts del món. Es relaten trajectòries d’investigació guiades per la finalitat de promoure un aprenentatge matemàtic més democràtic i de major qualitat, amb atenció especial a temes clau relatius al currículum escolar, a la formació del professorat, a la gestió de la diversitat o bé a l’avaluació dels aprenentatges.


AddThis Social Bookmark Button
 
Programes de suport als treballs de recerca de batxillerat

Moltes universitats ofereixen suport a la tutorització de treballs de recerca de Batxillerat. A continuació podeu trobar un recull de les propostes matemàtiques del CRM, la UAB, la UB i la UPC.


AddThis Social Bookmark Button
 
Uno: Referents sempre actuals en didàctica de les matemàtiques

El número 67 de la revista UNO (octubre-novembre-desembre 2014) està dedicat, en la seva part monogràfica, als "referents sempre actuals en didàctica de les matemàtiques".


 
 
AddThis Social Bookmark Button
 
Nanoviatges: aventura a través dels decimals

Amb el subtítol descriptiu d'un viatge al descobriment del micro i el nanocosmos podem triar entre tres itineraris que aniran "baixant" de potència de 10 en potència de 10 (100, 10-1, 10-2....10-15). pel camí podem anar ampliar informació sobre el que trobem amb continguts relacionats amb la biologia, la química, la física, la nanotecnologia.


 

AddThis Social Bookmark Button
 
Dividir per vèncer (Investiguem! Proposta 5 - Gener 2015)

Hi ha un màxima d'origen militar que que diu “divide et vinces” o, en versió catalana “dividir per vèncer”. És una coneguda estratègia de resolució que s'aplica a problemes molt complexos subdividint-los en problemes més petits. Aquesta quinzena no anem per aquí, però us proposem una sèrie d’investigacions on l'ús de la divisió o de la divisibilitat no són evidents per resoldre-les però hem de tirar d’elles per sortir-nos-en. També haurem de “dividir per vèncer” (o tenir en compte els divisors).

AddThis Social Bookmark Button
 
Un joc de cordes: Entanglement

Us proposem un solitari o multijugador en línia amb perill d'addicció: Entanglement. Sobre un tauler hexagonal hi ha peces, que podem girar, que ens propsen diferents itineraris. Si tornem a la casella inicial o toquem les parets del tauler s'caba el joc. L'objectiu és aconseguir el camí més llarg possible.


AddThis Social Bookmark Button
 
<< Inici < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Següent > Final >>

Pàgina 8 de 14